Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Napříč tyrkysovou zemí III.

Mezipřistání v Kocourkově v příšerném vedru, mezi kýčovitými obchůdky, kontrasty na každém rohu a s akutním nedostatkem tekutin.

 

„Přestup tudy.“ ukazuje Tomáš na frontu před námi.

Vyhrabu druhou letenku a pas a zařadím se.

Po eskalátorech nahoru do přetopené haly. „Fuj, tady je na padnutí!Co tu budem těch 6 hodin dělat?“

„5 měli jsme zpoždění. Jdem si někam sednout a počkat.“ Procházíme halou, kterou lemují barevné obchody s kýčem všeho druhu, typickými bezcelními lihovinami, ale i tradičními Tureckými specialitami. A kolem nás je celé spektrum lidí. Slečinky v minišatičkách i ženy se závoji, muži v oblecích i plážových šortkách. Jakoby si tu dali sraz zástupci všech národů celého světa.

Najdeme si, odkud nám to poletí, zabereme lavičku a Tom pomalu ale jistě usíná. Já si jdu číst. Umírám žízní, opět. Tomáš mě vyšle zjistit, kde mají pití a za kolik a poté ho jde zakoupit. Já se mezitím bavím s nějakými Čechy. (Takových lidí kolem a my máme zrovna štěstí na Čechy, to si člověk angličtinu moc neprocvičí...) Začlo to dotazem, kde jsou tu záchody. „Tam, vzadu.“ Turecký. (Divný v Turecku, co?) odkážu paní k požadované lokalitě a začnu se bavit s jejím mužem. Mám z něj pocit, že je to standardní český snob. („Jo Irán, s těma obchoduju. Ale tam bych neletěl. A letíte tam přes Bankok?“) Rozhodně mi nijak nevadí, když se se mnou rozloučí, že jim to za chvíli letí na tu jejich strááášně drahou dovolenou. Tomáš se vrací s pitím, spát už nechce, tak si jdu chvíli zdřímnout já. Moc toho nenamluvíme, únava dělá svoje.

„Nezajdem se najíst?“

Přejdeme zpět přes celou halu, která nějaký ten kiláček určitě měla a najdeme restaurace (nad pultem v jedné z nich visí reklama na plzeňské pivo) a zatímco Tomáš si dá něco arabského, já zamířím na zapečené gnocchi. Platí on, já ho naoplátku udržuji vzhůru hovorem o létání. Tedy on hovoří, já poslouchám. Věřím, že to je vítaná změna i pro něj, jindy jsem to já, kdo někomu vymlouvá díru do hlavy. A ještě se domluvíme na tom, že když se bude někdo ptát, jestli jsme příbuzný, budeme tvrdit, že jsme bratranec a sestřenice. „Cousin, in English.“ Zdůrazní, asi abych neplácla nějakou hovadinu. A já už chtěla říkat, že je můj husband, tak zase nic. Hodina a půl do odletu, čas jít na gate.

Nikdo tam není. To se nám moc nezdá. Koukneme se na tabule odletů. Je 11 večer a letadla od 18 hodin jsou opožděná. Někde je chyba.

„Slyšíš to?“

„Co?“

„Poslouchej.“

„Prší?“

„Neprší, leje. Takže se nelítá.“

„Lítá.“ právě vidíme jeden airbus, jak se odlepuje od země.

„Jo, ale nelítalo se.“

„Supr no.“

Dojdeme na gate, ze kterého letí do Teheránu letadlo, které už tam mělo dávno být, co kdyby v něm byly dvě volné sedačky. Bohužel, nejsou, budeme muset počkat.

Náš let ještě ani není na tabuli, takže to vypadá na dlouhé čekání. Zhroutíme se na lavičku pod cedulí, abychom viděli, až nastane změna. Pořád nic, minuty utíkají.

„Jdu najít informace.“ vezme Tomáš věci do vlastních rukou.

„OK. Pohlídam věci.“

Tomáš je pryč, já hypnotizuji tabuli.

Blik.

Turkish airlines IKIA last call, gate 208.

„Do psí prdele!“

Stojim u 220, Tomáš nikde, asi nám to právě uletělo.

„Honem, ber věci a běžíme.“

„Koukam, že seš tu tak akorát včas.“

„Nemel a poběž.“

Sprintujeme mezi lidmi, vedle pojízdných chodníků.

„Nahoru, šup!“

Běžet po směru kterým chodník jede je motivační. Hned máte pocit, že vám to jde rychleji. I přesto Tomáš nějak zaostává. Vemu ho za ruku, že ho potáhnu.

„Huš, to si odvykni!“ vysmekne se mi, nicméně běží dál.

„207/209, hej a kde je ta osmička?“

„Tam.“

Smykem oba zastavíme před gatou. Zavřenou pochopitelně. Nicméně podle počtu lidí sedících a stojících kolem je evidentní, že se teprve bude otvírat. Čekám až za mnou doběhnou moje astmatické plíce a zasednu bezostyšně na zem, Tomáš mě následuje.

„Jsem šel na ty informace, že tam pořád neni náš let.“

„A?“

„A ta ženská tam mi řekla, že ho tam zapomněla dát. Tak se ptam, odkud a hlavně kdy to letí.“

„Co ti řekla?“

„Že když tam budu ještě chvíli stát, tak to nestihnu.“

„Dokáže potěšit.“

Dá se v týhle situaci dělat cokoliv jinýho, než se smát? Nedá.

Na tabuli nad kontrolními rámy je optimisticky napsáno, že let bude opožděn o 15 minut. Vezmeme-li v úvahu, že v tom případě by všechny lidi tady museli odbavit za 10 minut a ještě je ani nemá kdo odbavovat, je to asi dost nerealizovatelné. To nejspíš někdo za chvíli taky zjistí, takže se čas protáhne na půl hodiny, a když ani to evidentně nestačí, spokojí se s hláškou delay bez časového údaje.

Konečně začnou odbavovat. Zařadíme se do fronty a čekáme. Tomáš a jeho pasová fotka, tak co se dozví tentokrát?

„Zhubnul jste. Ale poznám vás podle očí.“ podává mu celník s úsměvem pas. Wow, tak to jsme nečekal ani jeden. Opět v pohodě projdeme, vyhlédneme lavičku a Tomáš jde odlovit Němku, co stála ve frontě před námi, jestli se k nám nepřidá na taxi z letiště. To prý sice ne, ale aspoň si popovídáme. Tedy povídají oni dva, já posloucham. Tomáš z mojí neochoty mluvit anglicky už docela solidně kvete. Nicméně všem okolo vysvětluje, že to nic, ona je jen pako a stydí se mluvit, načež já reaguji úsměvem typu „stydlivá chudinka“. Asi se v zájmu vlastní hrdosti budu muset rozmluvit. Zvláštní, když tam Tomáš neni, docela si i popovídáme. Otvírají nám vstup do letadla.

„Už si mám vzít šátek?“

„Stačí až přistaneme.“

Napresuju se k okýnku. Kača do uličky a Tomáš mezi nás a vesele si povídají. Já opět sleduji vzlet, poté na chvíli usnu, probudím se na jídlo, odejdu vyzkoušet vzdušnou toaletu, vrátím se, sednu do uličky, abych ty dva pořád nepřelézala, ale když Tomáš prohlásí, že během půl hodiny jdeme na přistání, vrátím se k oknu. On usne, Kača asi taky, já sleduju blížící se zem.

„Co je tohle?“

„Chrrrrrr.“

Zářící pruh mi odpoví sám. Dálnice. Osvětlená lampami kam jen oko dohlédne.

„Jo a pak se diví, že nemaj dost energie.“

Tomášek se probudil.

Přistáli jsme na Iránské půdě.

 

Autor: Klára Kutačová | čtvrtek 12.8.2010 14:15 | karma článku: 13,37 | přečteno: 1378x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6.8.2020 v 14:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 585x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 480x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...