Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Napříč tyrkysovou zemí X. - Procházka Starým městem Yazdu

Staré město - hliněné domečky, úzoučké uličky. Trochu jsem si připadalo jako ze Star wars.

Probudím se okolo deváté, což uznám se přijatelný čas, dám si sprchu na probuzení a vyrazím se zapsat. Hledám recepci. Marně. Tak trochu poupravím kritéria vyhledávání a naleznu stůl v jednom z rohů, na kterém leží telefon a za nímž sedí pán v obleku. Pokud to nebude recepční, třeba mi alespoň poradí, kde hledat. Mladíka, který mě ubytovával nikde nevidím.

Recepci jsem odhadla zcela správně, jsem zapsána, uložím si pas do úschovy a můžu jít na snídani. Jsem ráda, že jsem jí nezaspala. Do chleba a sýru, který jsem si koupila se mi nijak zvlášť pouštět nechtělo.

Zároveň zjistím, že jsem v noci neviděla zdaleka všechno. Atrium je totiž členěno na dvě části. Ještě je tady vyvýšená část, na které jsou další stoly a židle. Momentálně za jedním z nich sedí dvě děvčata a konzumují svojí snídani, tak se k nim jdu přidat. Obě přijely z Británie, avšak každá sama. Jedna se narodila v Liverpoolu a nyní cestuje do Pákistánu, přes který chce dojet do Indie, aby tam sehnala práci. Druhá se narodila v Číně, studuje v Londýně a v Iránu je tak jako já na prázdninách. Obě mě (ze zcela záhadných a nepochopitelných důvodů) považují za místní. Asi za to může moje důkladnost při odívání, zatímco ony mají obě jen tak lehce přehozené šály přes vršek hlavy. Nicméně čekala bych, že můj cizokrajný původ odhalí velmi snadno podle barvy čerstvého umrlce, neb od přírody trpím nedostatkem pigmentu, takže se střídavě zabarvuji do bíla, či ruda a v podstatě nic mezi tím, takže bych ještě možná pochopila, kdyby mě za domorodce považovali v Americe.

 

Slečna z kuchyně mi přinese moji snídani, já si zajdu na zadní stůl už jen pro čaj a chleba k džemům, máslu, vajíčku, sýru, zelenině a pomerančům a můžeme pokračovat v hovoru. Rodilá Angličanka se jde nachystat na odjezd, takže u snídaně zůstaneme s Aisi sami. Brzy se však taky rozloučíme a já spěchám do města. Mám v plánu navštívit Staré město s Alexandrovým vězením. Počítám s tím, že cestou najdu i další zajímavosti, Lonely planet je jich plný, takže se snažím řídit mapou, která by mě měla zavést na místo určení. Jako orientační body volím mešitu v zádech a věž s hodinami v prostředku křižovatky v čele. Pro sebe si tuto stavbu překřtím na Big Ben a je mi upřímně jedno, že si ještě od 4. třídy pamatuji hlášku: People often think, thet Big Ben is the name of the clock, but it is wrong. Big Ben is the name of the huge bell. Zastavím tedy na rohu před Big Yazd Ben, kde žebračka prodává šátky. Jeden velký tyrkysový si koupím. Buď z něj bude mít radost někdo doma a nebo si ho nechám, to se ještě uvidí. Jako bonus dostanu hroudu cukru, kterou jen tak mimochodem stále nosím v brašně na foťák – asi pro případ krajní nouze, která doufám nikdy nenastane. Zahnu doleva a modlím se, abych nikde nemusela přes silnici, to se totiž neodvažuji, i přes to, že místní silnice zdaleka nemají tolik proudů, jako v Teheránu, auta jezdí pomaleji a v mnohem menším množství.

 

Když získám pocit, že rovně už jdu dlouho, zahnu do vedlejších uliček. Snaha najít se na mapě je marná, takže Lonely Planet odklízím do brašny a spoléhám na vyšší moc. Ta je zřejmě přítomna, neb na dalším rohovém domě najdu směrovky na Alexander´s prison. Zaplétám se tedy do čím dál užších uliček. Kolem sebe vidím čistě hliněné domy, mnohé mají mezi sebou přes uličku dřevěný trám, případně je podpírá hliněný oblouk. Sem tam je část uličky zastřešena, přičemž ze stropu čouhá žárovka o jejíž funkčnosti nemohu podat referát, neb v noci jsem toto místo nenavštívila. A většina domků tu má větrnou věž – taková místní klimatizace. Na střeže je věž s otvory, kterými jde dovnitř vzduch a v podlaze je bazén s vodou. Přirozenou cirkulací se tak vzduch příjemně ochlazuje.

Vyjdu na křižovatce, kde je vstup do muzea, které láká velkou cedulí. Vejdu tedy do dvora a hledám vstup do samotné budovy. To se bohužel nezadaří, takže se vracím na původní „vězeňskou“ trasu. Z té mě vychýlí přítomnost krásného parku. Vchod je vyveden v modré mozaice, tráva je zelená, stromy vrhají milosrdný stín na rozpálenu zem. Oáza uprostřed pouště. Na chvíli se svalím na lavičku a užívám si. Listí šumí v jemném vánku, sem tam se nějaký ten lísteček snese k zemi. Zatímco mě to přijde krásné a poetické, člověk, který spadané listí hrabe a nakládá na vozík to asi vidí trochu jinak. Udělám páre fotek, usměju se na něj a odtančím dál svojí cestou.

Na jakémsi náměstí směrovky končí a začínají zase na jiná místa, takže usoudím, že jsem na místě. Po obhlédnutí všech budov odhadnu, která by mohla být ta pravá a začnu hledat vchod. Zadaří se a po schodech dolů vejdu do vězení. Tam sedí za pokladnou 3 muži, z nichž ani jeden nemluví anglicky. Ukáží na mě, zda chci dovnitř. Kývnu. Ukáží lístky a začnou počítat. Zvednutým ukazováčkem (poučena, že zdvižený palec je vulgárním gestem) jim vysvětlím, že chci jeden lístek. Na kalkulačce napočítají 2 000 riálů. Zaplatím a naznačím fotografování. Kývou a posílají mě dál.

 

Projdu skrz hadr pověšený mezi dveřmi (to je tu evidentně nejoblíbenějším řešením vstupů kamkoliv) a ocitnu se na nádvoří. Tam započnu prolézání všeho, co se dá, možná i toho, co se nedá. Naproti vchodu je model Starého města, tak si jdu vyhlédnout, kam dál.Ovšem v orientaci by mi to pomohlo maximálně v případě, že bych i nad skutečným Yazdem létala.

Občas si nejsem tak úplně jistá, kde to vlastně jsem ani na tomhle místě a to jsem na obdélníkovém nádvoří, ze kterého vede jen pár dveří a nevětví se do žádných ulic, jen z něj vybočuje jedno menší náměstíčko s rozbitým pítkem a toaletami. Návštěvníků tu není mnoho, potkám asi 2, což mi značně usnadní focení. V jedné z budov stojí uprostřed stojan s fotkami z Yazdu. Položím pod něj foťák a snažím se zachytit kopuli nad sebou. Že byla dříve pestře barevná se dá teď už jen tušit z pozůstatků barev.

 

„Z výšin“ místních staveb zamířím pro změnu do sklepení jedné z nich, ve které je čajovna. Toho času bohužel nefunkční, takže se jen rozhlédnu kolem, trochu se zchladím mimo pražící sluníčko a už znovu stoupám po schodech na povrch. Tím pro mě prohlídka vězení končí. Jen se dojdu na nádvoříčko před záchodky vyfotit, abych mohla poslat domů nějaký svůj úchvatný portrét. Přidřepnu tedy k suchému stromku, na foťáku nastavím samospoušť, a když až na druhý pokus vůbec stihnu doběhnout a zasednout, přešteluji nastavení tak, že sice pak čekám asi minutu, než cvakne závěrka, avšak nemusím nikam běhat. Ve vedru co tu panuje by mě totiž jakýkoliv rychlý pohyb mohl zabít.

Opráším všudypřítomný oranžový prach z čeho jde, takže už se mi drží jen na botách a vycházím ven. Kolem projede rodinka na motorce. První sedí malé děcko v červené kombinéze, za ním tatínek, opět děcko, tentokrát menší, avšak též v červené a za nimi maminka.

Neodolám a musím to vyfotit. 4 lidi na jednom pekelném stroji, to by u nás bylo na tučnou pokutu. Kroky mě nesou do dalších otevřených dveří. Zřejmě modlitebna. Opět s oprýskanou kopulí. Tady už si nejsem jistá,. zda se smí fotit, takže provedu bleskovou akci. Položit foťák, zmáčknout spoušť, sbalit foťák a dělat jakože nic. Písk, písk, já tu vlastně ani nejsem.

„Hello.“

„A do pr...kený vohrady!“

„Hello?“

Slečna se usmívá, tak mi asi nejde vynadat ani mě vyhodit. Ukáže se, že je z místního infocentra a přišla se zeptat, zda nepotřebuji poradit. Tomu se říká aktivní přístup k zákazníkovi. Následuji ji do jejího království, kde je mimo mnohých brožur, map a suvenýrů i příjemná zima. Chvíli se porozhlédnu a už mi nabízí mapu. Vysvětluji, že jednu mám, v Lonely Planetu. Ukazuje, že na té její jsou názvy ulic i ve Farsi, takže mi bude moci kdokoliv a kdykoliv poradit. Uznám, že na tom něco je, a mapu si zakoupím. Mezi dveřmi mě ještě posílá na střechu jednoho z místních hotelů, prý je tam krásný výhled na město. Žel bohu, hotel nikde nepotkám a začínám pomalu, ale jistě umírat žízní. Díky tomu padne rozhodnutí, navrátit se zpět do Silk roadu, koupit pití a pokračovat v cestě. Jdu tou samou cestou, kterou jsem přišla (stačí jít v proti směru ukazatelů na Alexandr´s prison). Jen občas zavítám do nějaké zajímavé uličky, abych spáchala další fotku. V jedné z nich dojdu k závěru, že jsem skutečně dekadentní, až zvrhlá. (I když ne tím správným způsobem...) Uchvátí mě totiž pohled na staré kolo, opřené o popraskanou zeď, stojící v haldě odpadků, celé pokryté vrstvou rezavého prachu.Sem tam se kolem válí i nějaký ten čerství odpadek, který hýří barvami. Normálně bych si zanadávala na to, jaká jsou lidi prasata, ale najednou jsem za to ráda. Děkuji lidem, že jsou ve svém bordelaření tak kreativní, že vytvořili toto zátiší.

 

Bez dalších zajímavých zastávek dojdu zpět na hlavní ulici, kde si vyfotím malou slečnu ve školní uniformě (pakliže to nebyla uniforma, tak to byly malé růžové monterky)

vracející se ze vzdělávací instituce. Značně vyprahlá konečně stanu na křižovatce kousek od hotelu. Směřuji k mešitě, u které je odbočka do naší uličky. Ale zrada, ulička tu je, ale hotel ne. Kolik malých uliček se vejde na prostor cca 1 metru? 1, správně, jen musíte odbočit ve správných místech a ne o 10 metrů dál. Konečně se tedy trefím a naleznu náš úžasný hotel, jež mě přivítá příjemným chladem v chodbičce. V atriu je pro změnu na padnutí. Jako v každém fóliovníku. Stačí se podívat nad sebe na střechu. Jednoduchá dřevěná konstrukce potažená igelitem. Snadné, odhadem levné a účinné.

 

Autor: Klára Kutačová | úterý 17.8.2010 19:24 | karma článku: 16,12 | přečteno: 1572x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6.8.2020 v 14:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 585x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 480x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...