Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6. srpna 2017

Před 6 zvoní budík. Rychle se ve tmě oblékám do dlouhých kalhot a košile, venku je dost nezvyklá zima, jdu si v naprosté tmě vyčistit zuby, abych při absentujících dveřích do koupelny nevzbudila světlem celý pokoj a pádím připravit snídani. Prádelna k tomu není zrovna uzpůsobená, takže alespoň na pračku se sušičkou rozložím vlajku a na ní opatrně poskládám nutellové sendviče. Budeme se muset obejít bez čaje, ten nemáme jak uvařit, leda ho přikusovat jako salát.

Když dosnídáme, je venku pořád ještě tma. J odchází a já si ještě dávám chvíli na čas do východu slunce. Jet v úplně tmě se trochu bojím a jediné světlo, které mám, je čelovka. A nejsem sebevrah.. Sraz si domlouváme v Saians na pláži. Na mapě jsme totiž nenašli ani albergue, která by tam ovšem měla dle mého průvodce být, ale nenajdeme ani kostel. Zato pláže tam mají 3.

V 7 začnu nakládat kolo a kolem půl 8 spolu s vycházejícím sluncem vyjíždím. Cesta vede opět po krásné cyklostezce na pobřeží. Hodně tím pádem zastavuji, abych se pokochala a udělala nějaké fotky. Sjíždím dolů z kopce a mířím do Baiony, kde narazím na infocentrum. Otevírá v 10 a je teprve 8:45. Před ním je značka, u které je napsáno, že tato část pobřežní cesty se začala značit loni 16. srpna. Zřejmě to ale zatím nestihli dokončit, protože žádnou další značku najít nemůžu.

Místo nich jedu hledat kostely, že snad u některého z nich bude značení a zároveň, že by tam mohli mít razítko. Kostely najdu tři, razítko nemají ani v jednom a značení taky ne.

Co se dá dělat, vracím se k pobřeží a na cestu do Ramallosy, kde je most přes řeku. Pokud nebude značka ani tam, tak už to bude hodně divné. Na mostě potkávám portugalského poutníka a dvě japonské poutnice, kterým místní pán radí, jak najít ubytovnu ve Freixu. Tu já najít nechci, tak se ptám na cestu do Saians. Prý pořád při oceánu.. Přiznávám, že to jsem tušila, ale ráda bych potkala alespoň nějaké značky. Jen tak. Pro dobrý pocit.(A navíc - zpětně dohledáno - podle mapy oficiální cesta podél pobřeží v téhle části nevede.)

Přejíždím most a držím se tak moc na pobřeží, jak to jen s kolem a zákazy vjezdu jde. Na mapě mám zaznačené infocentrum, které ale nenajdu. Dneska s razítky asi bude dost veliký problém.

Nacházím kostel v šíleně prudkém kopci v Nigránu. Razítko nemají. Od kostela nahoru na cyklostezku kolu musím tlačit, protože sklon kopce mi nedovoluje nic jiného.

Konečně jsem zas na cestě, tedy ne na té značené, ale vedoucí k Saiansu. Házím do mapy infocentrum a najednou na mě vykoukne kostel, který jsme včera nemohli najít. A jmenuje se stejně jako albergue, které hledáme. To mi dává jistou naději, že mířím správným směrem.

Naivně se opět domnívám, že jsem už dávno někde předjela J, takže mě dost překvapí, když ho vidím na stezce před sebou. Sbírám poslední zbytky sil, abych ho dojela a mohli jsme se domluvit na dalším postupu. Domlouváme se, že se sejdeme u kostela, který se najednou objevil i na jeho mapě. Asi jsme ráno oba trpěli nějakou selektivní sakrální slepotou, jinak si to neumim vysvětlit.

Po rovince se pak rozjíždím směrem k městu, ale ke kostelu mě čeká další šílený kopec. V jeho polovině opět narazím na ostružiny. V domnění, že mám času dost, zastavuji a jdu se pást. Po 5 minutách mě dobíhá sprinter J, strašně se mi směje a nakonec je to on, kdo čeká na mě před zavřeným kostelem. Při bližším zkoumání okolí najdeme kavárnu, též zavřenou a v útrobách téhož domu se ukrývá i námi hledaná ubytovna. Ani u ní ovšem nemáme to štěstí, že by byla otevřená. Sedáme si na lavičku do stínu a vymýšlíme, co dál. Jako jediná varianta se jeví, že budeme muset pokračovat až do Viga, což se nám zrovna moc nechce.

V tu chvíli přichází paní odemknout kostel. Hned se jí vyrazíme zeptat, jestli by nám poradila, jak s ubytovnou. Ubytovna tu prý je, ale klíče nejsou. Taky není moc oboustranná jazyková vybavenost, ale nakonec sežene paní, která má manžela Ira a ta nám zvládne překládat do angličtiny. Klíče od ubytovny prý budou po mši. Skvělé!

Jdeme tedy na mši. Sedáme si do poslední řady a já čekám, co se bude dít a jak moc rozdílné to bude od mší v Jižní Americe. Vzhledem k tomu, že stále netuším, co kdy při mši dělat, snažím se „opisovat“ od ostatních a zároveň moc nezívat. Chce se mi strašně spát.

Po mši k nám přijde naše překladatelka a za pár minut dorazí další dáma i s klíči od ubytovny. Platíme 8E na osobu a dostaneme pokyn, že klíče máme ráno hodit do schránky. Paráda. Ubytovna je uplně nová, lůžkoviny jsou krom jedné postele ještě zavařené v igelitu. Shazuji batohy a rozhodnu se, že s prázdným kolem pojedu zpět do Nigránu k informacím pro razítko. Kdybych si teď sedla/lehla, tak už se tam nedokopu. A cestou, že nakoupím jídlo na zítra. Sraz si dáváme odpoledne na pláži, jak jsme původně plánovali.

S sebou si tak beru jen plavky a vyjíždím k hlavní silnici Tam na lékárně vidím ceduli, kde je zaznačené Camino, takže alespoň budu zítra vědět, kudy dál. Pak už si dávám skvělý sjezd po silnici 5 km do Nigranu na pláž, (fakt se netěším, až to budu šlapat zas nahoru), kde přijedu k zavřeným informacím. Samozřejmě, že jsem přijela přesně na začátek dvouhodinové přestávky. Takže je čas vyrazit hledat obchod. Objíždím celé město ke každému na mapě značenému supermarketu a všechny jsou zavřené. Nakonec dojedu až k mostu do Ramallosy, ale ani tam nic nenajdu. Sakra.

Vracím se na pláž, sednu si do stínu za infocentrum a čekám. Ve 4 přijde paní, bouchne mi trazítko do Credencialu a já se vracím zpět do Saiansu. Když jsem jela nahoru prvně, tak jsem u kostela viděla malý krámek, snad bude mít pořád otevřeno. Vytlačit do příkrého kopce prázdné kolo jde o něco lépe. Krámek opravdu otevřený je, sortiment ale moc široký nemají.

Nakonec koupím dvě bagety, salám a sýr a pár banánů, čím vykoupím polovinu obchodu a vracím se zpět. Nejdřív nahoru do kopce a pak zas klikatými uličkami dolů na pláž. Odkládám kolo, převlékám se do plavek a jdu vyzkoušet vodu. Je špinavá a studená, takže po kotníky a zas ven. Lehám si na studený písek ve stínu a chvíli relaxuju, a když mě to přestane bavit, zanechávám J za sebou a vracím se k ubytovně. Zase mě předejde u ostružin.

Zpět v ubytovně už na nás čekají dvě Chorvatky, které taky nemají nic k jídlu, takže se vrážejí po něčem poohlédnout. My si dělíme zásoby, které jsem nakoupila a jdeme do otevřené kavárny nad námi koupit si alespoň něco studeného k pití. Sedám si pak ven na schody a pozoruji západ slunce a jakmile je venku tma, tak i obří měsíc.

Pak se s J loučíme, protože předpokládáme, že další dny už se potkávat nebudeme. Od Redondelly, kde se spojuje několik dalších cest už je nespočet ubytoven a šance, že se budeme dál potkávat se blíží spíše nule. Měníme si na sebe kontakty a jdeme spát. Já se ještě před spaním bavím s Chorvatkami. Jsou to sestřenice, je jim přes 50 a denně chodí kolem 15 kilometrů. Přemýšlí o tom, že půjdou z Redondelly variantu Espiritual, která je, co se týká terénu dost náročná. Prý jen kameny, voda a víra. Já o ní chvíli taky uvažovala, ale to bych nesměla s sebou mít kolo. J z druhé strany místnosti mručí něco o tom, že už jsem ho měla dávno svrhnout ze skály do oceánu. Možná měl nějakou předtuchu věcí příštích. Ale o tom zase zítra...

 

Autor: Klára Kutačová | čtvrtek 6.8.2020 14:00 | karma článku: 17,80 | přečteno: 585x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 479x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 1.

Konečně vyrážím na Svatojakubskou cestu. Nebo už jsem na ní možná vyrazila v lednu a jen to vzala oklikou přes Jižní a Severní Ameriku a Jihovýchodní Asii? Těžko říct. Ale dnes odjíždím z Porta sněrem k Santiágu...

2.6.2020 v 18:19 | Karma: 21,86 | Přečteno: 684x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 0. Porto

Po pěti letech plánování a odkládání, protože mi do toho vlezlo něco jiného, se vydávám na Svatojakubskou cestu. Na tom nejhorším dopravním prostředku, jaký jsem si na takovou cestu mohla zvolit - na skládacím kole z Bangkoku.

30.5.2020 v 15:36 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Yangonu do Porta

Čeká mě poslední den v Myanmaru a následně přesun s dvěma přestupy zpět do Evropy. Moje cesta kolem světa se pomalu, ale jistě chýlí ke konci...

25.5.2020 v 20:26 | Karma: 18,38 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Yangon (Myanmar)

Poslední místo, které jsem se rozhodla v Myanmaru navštívit je Rangún. Bývalé hlavní město, ze kterého následně budu pokračovat zpět do Evropy...

15.5.2020 v 20:37 | Karma: 15,04 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Bagan (Myanmar)

Včera večer jsem dojela do jednoho z nejznámějších míst Myanmaru - do Baganu, kde se chystám navštívit Buddhistické chrámy, kterých je tu několik tisíc.

14.5.2020 v 19:45 | Karma: 14,13 | Přečteno: 251x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Mandalay do Baganu (Myanmar)

Nacházím se v Myanmarském městě Mandalay, kde jsem se z důvodu nemoci zasekla o den víc, než jsem měla v plánu a čeká mě přejezd k tisíci chrámům v Baganu.

12.5.2020 v 19:51 | Karma: 13,78 | Přečteno: 274x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Tam na cestě k Mandalay (Myanmar)

Z Niaungshwe se potřebuji dostat zpět do Kalawu a z něj do města Manadalay, kde chci primárně navštívit most U-Bein - nejdelší teakový most světa.

5.5.2020 v 19:34 | Karma: 15,22 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 3. (Myanmar)

Třetí a poslední den výletu k jezeru Inle. Čeká nás půl dne chůze, jízda po jezeře a návštěva několika místních tradičních dílen.

23.4.2020 v 14:11 | Karma: 14,15 | Přečteno: 234x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 2. (Myanmar)

Náš pochod k jezeru Inle pokračuje. Včerejších 30 km mi přišlo jako příjemná procházka, ani mě ráno moc nebolí nohy, ale to, co nás čeká dnes, bude výzva.

20.4.2020 v 17:51 | Karma: 14,86 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle (Myanmar)

Včera jsem dojela do malého městečka Kalaw v horách Shanského státu, kam většina turistů jezdí právě proto, aby se odsud vydala na dvou, nebo třídenní pěší výlet k jezeru Inle. Mě čeká jeho třídenní varianta...

18.4.2020 v 12:36 | Karma: 17,14 | Přečteno: 327x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 5.

I když většina dnešního dne nebyla na kole, ale v pohodlném VIP autobusu směrem do hor v Shanském státu. Mířím do městečka Kalaw, ze kterého vede třídenní trek směrek k jezeru Inle.

16.4.2020 v 15:22 | Karma: 14,96 | Přečteno: 244x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 4.

Včera jsem dojela do Mawlamyine a dnes se chystám vydat na téměř celodenní projížďku tímto moc pěkným městem, než se vydám na další cesty na sever Barmy.

8.4.2020 v 21:34 | Karma: 14,35 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 3.

Čeká mě cesta z Hpa An do Mawlamyine. Část cesty už mám projetou na motorce, zbytek je velká neznámá.

21.1.2020 v 14:00 | Karma: 20,16 | Přečteno: 521x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 2.

1. den jsem dojela z hraničního města Myawaddy do malého městečka Kawkareiku a dnes mě čeká přejezd do Hpa An, kde se chci den až dva zdržet.

9.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,56 | Přečteno: 442x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 1.

Sedím v nočním autobusu z Bangkoku na hranice s Myanmarem, který mám v plánu přejet na kole. Sama nevím, proč mě taková věc vůbec napadla a jestli vůbec půjde realizovat. Ale za pokus to stojí...

7.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,84 | Přečteno: 565x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Bangkokem na kole i na lodi

Můj pobyt v Bangkoku se blíží skoro ke konci. Kolo mám a čekám už jen na víza do Barmy, takže se automaticky nabízí možnost, že se v mezičase po okolí projedu na svém novém přibližovadle.

2.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,01 | Přečteno: 322x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...