Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Cesta do Země zaslíbené - Potěmkinovský Izrael

Poslední den v Eilatu jsem se rozhodla, že místo válení na pláži, vyrazím na průzkum. Z promenády u moře se zdá, že je celé město čisté, naleštěné, plné ozdůbek a kašen...

Tentokrát vstátváme v klidu až na osmou a v mírném neklidu balíme, abychom mohli vyklidit pokoj. Věci házíme do auta a všichni, krom mě, vyráží na poslední den na pláži. Já mířím opačným směrem. Nejdřív na střechu naposledy se rozhlédnout po okolí, pak odevzdat klíče od pokoje na recepci a vzít si tam plánek Eilatu.

Na plážích se sluní lidé na evidentně uměle navezeném žlutějším písku, než by tu byl normálně. Sem tam už je otevřený i nějaký obchod a restaurace, ale lidí je tu oproti normálu jen málo. A ani se jim nedivím, už od časného rána začalo být šílené vedro.

Pokračuju po proměnádě a hlavně kolem těch obřích naleštěných hotelů s bazény, předzahrádkami, palmami, mramorovými kašnami, bílými chodníčky a jinými v podstatě zbytečnými nesmysly.

Dojdu až za most u laguny, kde jsem se včera otočila k návratu. V noci to vypadalo, že tu je dlážděná cestička, která jen není osvětlená, ale ve dne zjišťuji, že to je skutečně jen palmami lemovaný kousek dlažby a za ním už nic. Jen parkoviště z uježděné hlíny a na něm několik parkujících karavanů, které poskytují krásný kontrast k obřím hotelům za mostem. A za parkovištěm vede další vysoký plot s ostanatým drátem a za ním vlaje Jordánská vlajka.

Další směr cesty volím kolem zálivu, přes další most a podél zadních traktů hotelů, kde už to není tak pěkné a naleštěně, ale víc omšelé, špinavé a občas i s oloupanou omítkou, k dalšímu zálivu, Ledovému obchodnímu centru a přes přístavy zpět k našemu obchodnímu centru, kde mě má ve smluvený čas nabrat John. Cestou mě zaujme podivná stavba, která se snaží tvářit jako stará pevnost. Zajímá mě, co to je. Zjištění, že to je vybydlený zábavní park mě trochu překvapí. Vzhledem k tomu, že už není ani nijak propagován a zvírazňován na plánu města a i vzhledem k nánosům odpadků, které jsou všude kolem, bude už asi zavřený dlouho. Prolezu ho všude, kam se dá dostat, vyfotím si z jednoho ochozu pohled na zadek města a pokračuju v cestě podél na můj vkus trochu rušné silnice bez chodníku.

Z ní odbočím k dalšímu zálivu, kde stojí zřejmě jakýsi vodněskůtrový klub, a když dojdu před obchodní centrum, rozezní se sirény. Je 11, čas pro další minutu ticha. Všichni se zastavují, cyklisti slézají z kol, řidiči vystupují z aut, městský odfukovač palmových listů vypíná pracovní stroje. Jen jeden evidentní cizinec prochází kolem a nevěřícně na nás zírá.

Zbytek cesty už se snažím trochu přidat na rychlosti, projdu ještě kolem jednoho hotelu, který má vodní parkoviště (když si můžete dovolit přijet na obrovské jachtě, můžete si tam zřejmě dovolit i nocovat), zastavím se v obchodě se suvenýry a už dobíhám na parkoviště, kde se máme setkat s J. Problém je, že ho nikde nevidím a možnost je, že jsme se dohodli na špatném parkovišti. Naše myšlenkové pochody se ovšem ubírají stejným směrem, takže se nakonec potkáme a dojedeme za M a S na pláž.

M je jak jinak, než na vodě a kluci mi vypráví, kterak i kiteři v 11 nechali spadnout kity do vody, sami sebou taky plácli do vln a truchlili. Stále mě to nepřestává udivovat a stále víc se začínám těšit na zítřejší, i když vlastně už i dnešní, oslavy Dne nezávislosti.

Když M vyleze z vody, sníme si poslední humusoběd na pláži a vyrážíme na sever. Cesta z Eilatu do Tel Avivu je dlouhá, je pekelné vedro a já mam úpal. Skvělá kombinace. Stavíme u nejbližší benzínky, dáváme si ledový kafe a jedem dál. Teprve cestou nám dojde, že je dobře, že už se dneska nedalo potápět, protože přejíždíme hodně vysoké kopce, takže by S hrozila dekompresní nemoc.

Sjíždíme 400 metrů pod hladinu moře k hladině Mrtvomoře, kde míjíme továrnu na magnézium, mrtvomořskou kosmetiku všeho druhu a "sklízecí lodě".

Zajedeme si ještě do malé vesničky, která má svá léta prosperyty podle všeho taky už dávno za sebou, projedeme okolo několika hotelů a snažíme se najít to nejlepší koupací místo. Ve finále volíme to stejné, co minule.

Převlékáme se do plavek a jdeme se rochnit. Lidí je tu opět požehnaně a jeden cvok se snaží ve vodě, ve které se vůbec nedoporučuje otáčet obličej k hladině, kraulovat. Za kontinuálního "povzbuzování plavčíka s megfonem". Odhadem na něj kříčel, že je naprostý idiot a pokud nechce oslepnout, nebo umřít, má toho hned nechat. Nenechal... Okoupaní se opět odcházíme odsolit a s M míříme k wellness hotelu, kde skáčeme do vody. Poprvé v životě jsem se tak koupala v hotelovém bazén a ještě k tomu u hotelu, kde by mě jedna noc stála přibližně půlku měsíčního platu. Hlavní je, tvářit se, že tam patříte a při odchodu hezky pozdravit hlídače.

Stejně jako poprvé tady, odcházíme do obchoďáku na kafe a já nakoupit nějaké pohledy a máme nejvyšší čas pokračovat v cestě. Z auta se nám postupně stává trochu ponorka, takže M připomíná S, že už od začátku dovolené má zakázáno používání nadbitečného množství citoslovcí v jedné větě a obecně se chovat jako kdyby měl mentální poruchu, až nakonec prohlásí, že by radši byla velblouďátko v bordelínský osadě, protože by to znamenalo, že s náma nebude muset sedět v jednom autě.

"Hele, bouračka!" hlásí John. Vidíme jedno ťuklé auto v silnici. "Do čeho naboural?" "No do sebe!" "To jako implodoval?" V tu chvíli imploduje kompletní posádka auta - smíchy a ve veselé náladě se západem slunce dojedeme až do Tel Avivu a rovnou odbočujeme k A2 domů.

Ti už na nás čekají. Aj peče spoustu sladkostí na zítřejší oslavy, tak s M pozorujeme, jak co dělá, dostaneme i ochutnat a nesledně "dostaneme ochutnat" zapečené těstoviny s domácím ovocným sirupem. Z ochutnání se rázem stane dojezte to, takže jsme všichni příjemně přecpaní. Ale ne, to opravdu nebyla večeře, to byla jen ochutnávka. Aj je prostě dokonalá. Při nevečeři sledujeme přenos z ceremoniálu k oslavě Dne nezávislosti. Taneční vystoupení, defilující armáda, proslovy. Jde z toho až mráz po zádech.

My se ale chceme jet podívat do Tel Avivu, abychom viděli oslavy osobně. Auto necháváme tady, protože bychom asi neměli kde zaparkovat a jedeme taxíkem. Vystupujeme kousek od Rothschild street, kterou nám chce J ukázat. Takže máme skvělou noční procházku i s výkladem. Musím říct, že zatím se mi Tel Aviv dost líbí. Jsem na něj zvědavá i ve dne. Míjíme nazdobené domy, restaurace plné slavících, nás pro změnu míjí troubící a vyhrávající nazdobená auta. V polovině ulice (tuším, že u národní galerie, jestli si dobře pamatuju Johnův výklad) potkáváme poskakující skupinu mladých kluků. Všichni v Izraelských barvách, postříkaní barevnou pěnou a obsypaní komfetami.

Zahýbáme směrem k moři a zakotvíme v jedné restauraci, že si chvíli od toho chození taky odpočineme a vstřebáme atmosféru. Dáme si pití a za chvíli pokračujeme kolem loďoidně vypadajícího památníku Polských uprchlíků až na pláž. Tady překvapivě není ani noha. Zouváme boty a procházíme se v chladivém písku kolem skoro prázdných nasvícených plážových restaurací. Začíná na nás být trochu pozdě, takže se rozhodneme lovit taxík. První neví, kam chceme jet, druhý taxikář působí divným dojmem, ale třetí už nás odveze až před dům. Otevírá nám Av a diví se, že jsme tu nějak brzo. (Je chvíli po půlnoci). Prý mládež vždycky slaví v Tel Avivu alespoň do 3 - 4 do rána. No jo, holt už nejsme nejmladší no...Nevím jak ostatní, ale mě už láká jen vidina měkký postele a toho jejich úžasnýho nafouknutýho polštáře.  

 

Autor: Klára Kutačová | čtvrtek 7.7.2016 16:44 | karma článku: 23,10 | přečteno: 1076x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6.8.2020 v 14:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 585x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 479x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 1.

Konečně vyrážím na Svatojakubskou cestu. Nebo už jsem na ní možná vyrazila v lednu a jen to vzala oklikou přes Jižní a Severní Ameriku a Jihovýchodní Asii? Těžko říct. Ale dnes odjíždím z Porta sněrem k Santiágu...

2.6.2020 v 18:19 | Karma: 21,86 | Přečteno: 684x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 0. Porto

Po pěti letech plánování a odkládání, protože mi do toho vlezlo něco jiného, se vydávám na Svatojakubskou cestu. Na tom nejhorším dopravním prostředku, jaký jsem si na takovou cestu mohla zvolit - na skládacím kole z Bangkoku.

30.5.2020 v 15:36 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Yangonu do Porta

Čeká mě poslední den v Myanmaru a následně přesun s dvěma přestupy zpět do Evropy. Moje cesta kolem světa se pomalu, ale jistě chýlí ke konci...

25.5.2020 v 20:26 | Karma: 18,38 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Yangon (Myanmar)

Poslední místo, které jsem se rozhodla v Myanmaru navštívit je Rangún. Bývalé hlavní město, ze kterého následně budu pokračovat zpět do Evropy...

15.5.2020 v 20:37 | Karma: 15,04 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Bagan (Myanmar)

Včera večer jsem dojela do jednoho z nejznámějších míst Myanmaru - do Baganu, kde se chystám navštívit Buddhistické chrámy, kterých je tu několik tisíc.

14.5.2020 v 19:45 | Karma: 14,13 | Přečteno: 251x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Mandalay do Baganu (Myanmar)

Nacházím se v Myanmarském městě Mandalay, kde jsem se z důvodu nemoci zasekla o den víc, než jsem měla v plánu a čeká mě přejezd k tisíci chrámům v Baganu.

12.5.2020 v 19:51 | Karma: 13,78 | Přečteno: 274x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Tam na cestě k Mandalay (Myanmar)

Z Niaungshwe se potřebuji dostat zpět do Kalawu a z něj do města Manadalay, kde chci primárně navštívit most U-Bein - nejdelší teakový most světa.

5.5.2020 v 19:34 | Karma: 15,22 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 3. (Myanmar)

Třetí a poslední den výletu k jezeru Inle. Čeká nás půl dne chůze, jízda po jezeře a návštěva několika místních tradičních dílen.

23.4.2020 v 14:11 | Karma: 14,15 | Přečteno: 234x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 2. (Myanmar)

Náš pochod k jezeru Inle pokračuje. Včerejších 30 km mi přišlo jako příjemná procházka, ani mě ráno moc nebolí nohy, ale to, co nás čeká dnes, bude výzva.

20.4.2020 v 17:51 | Karma: 14,86 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle (Myanmar)

Včera jsem dojela do malého městečka Kalaw v horách Shanského státu, kam většina turistů jezdí právě proto, aby se odsud vydala na dvou, nebo třídenní pěší výlet k jezeru Inle. Mě čeká jeho třídenní varianta...

18.4.2020 v 12:36 | Karma: 17,14 | Přečteno: 327x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 5.

I když většina dnešního dne nebyla na kole, ale v pohodlném VIP autobusu směrem do hor v Shanském státu. Mířím do městečka Kalaw, ze kterého vede třídenní trek směrek k jezeru Inle.

16.4.2020 v 15:22 | Karma: 14,96 | Přečteno: 244x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 4.

Včera jsem dojela do Mawlamyine a dnes se chystám vydat na téměř celodenní projížďku tímto moc pěkným městem, než se vydám na další cesty na sever Barmy.

8.4.2020 v 21:34 | Karma: 14,35 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 3.

Čeká mě cesta z Hpa An do Mawlamyine. Část cesty už mám projetou na motorce, zbytek je velká neznámá.

21.1.2020 v 14:00 | Karma: 20,16 | Přečteno: 521x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 2.

1. den jsem dojela z hraničního města Myawaddy do malého městečka Kawkareiku a dnes mě čeká přejezd do Hpa An, kde se chci den až dva zdržet.

9.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,56 | Přečteno: 442x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 1.

Sedím v nočním autobusu z Bangkoku na hranice s Myanmarem, který mám v plánu přejet na kole. Sama nevím, proč mě taková věc vůbec napadla a jestli vůbec půjde realizovat. Ale za pokus to stojí...

7.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,84 | Přečteno: 565x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...