Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hydrofob v zemi Vikingů aneb NORSKO 2013 - VIII.

Moje další cesta končí - deštěm a blátem. Loučím se s Bergenem, který i pod šedivou oblohou, ze které se snáší hektolitry vody, má svoje kouzlo.

V 5:30 mě budí úchylák tim, jak začne šíleně vrzat postelí, a pak zase tříská dveřma (začínam mít pocit, že to dělá schválně). Z postele se vykopu kolem osmé, na dnešek mám rozsáhlé plány. Je to poslední den, tak si ho chcu užít. Zalezu do sprchy, uvařim kaši k snídani a znovu si prostuduju mapu. Jako první vyjdu na vyhlídky (pěšky, na lanovku nemam), pak se vydam do zadní čáti přístavu, kde má být vrtulníkový stanoviště a cestou se případně zastavim v muzeu, na který jsem včera viděla reklamu u pevnosti.

 

A protože musim do 10 vyklidit postel, pádim dolů zabalit, abych se mohla přestěhovat do luggage room. Překvapuje mě, že jsem schopná to zkomprimovat všechno do malýho batohu a dokonce na první pokus. Paráda!

 

Vracim kartu od pokoje, odkládam batoh do úschovny a vyrážim ven. Vedle dveří visí vytištěná optimistická předpověď, že dneska bude celej den svítit sluníčko a bude 20°C. Skutečnost je taková, že za dveřma prší. Sice jen drobně, ale prší. No, nenadělam nic, takže jen zamířim do infocentra vyměnit peníze na autobus na letiště a zeptat se z kama vlastně jezdí.

Začíná pršet čim dál tim víc, takže měním plány a jako první mířím k muzeu. Ale tam nastane zrada, je otevřené až od 11, což je za víc než hodinu. Sakra. Jako nejjednodušší a nejbližší řešení volím podloubí u dřevěných domků a přilehlé obchody. Asi vás nepřekvapí, že tenhle nápad mělo víc lidí, takže je tu poměrně narváno. A prší stále víc.

V 11 se urychleně přemístim do muzea válečné historie. No kdyby nic jiného, tak tu neprší a mají tu záchod. V prvním patře je expozice žen ve válce, všechno popsané norsky, ale mají k dispozici desky, kde to je všechno přeložené do několika jazyků. A dokonce jsou v nich i “titulky” k videu, co tam běží na obrazovce. Muzeum si projdu uplně celý, vypadá moc pěkně. A na rozdíl od všeobecné norské úchylky na neustálé svícení, tady je naopak všude tma a světlo se spouští fotobuňkou až když někdo přijde. Že je před mým příchodem všude tma asi nemusim moc zdůrazňovat, co? Na závěr si jdu sednout do místnosti s občerstvením, kde mě příjemně překvapí, že tu mají pro návštěvníky konvice s horkou vodou, kafe a asi 8 různých čajů. Zdarma. A k tomu se na mě ještě usměje moooc krásnej norskej voják. Hned je ten ubrečenej den hezčí.

Na chvilku přestává pršet, takže se odebíram na další cestu, ale stačí ujít 200 metrů a zas začne, tak to vzdávam a vracim se do hostelu, že si aspoň uvařim oběd. Cestou míjim vikingský muzeum a jsem rozhodnutá, že pokud nepřestane pršet, tak ho po jídle navštívim.

 

V YMCAe spácham rychlojídlo a jakmile z okna vidim, že neprší, tak se odebíram ven. Nicméně než stihnu seběhnout to jedno patro dolů, tak už zas leje jak zkonve. Nemá cenu se v tomhle někam hnát, takže vařim čaj a sedam si do společenský místnosti, protože je tam výjimečně volno na gauči a prolistuju si průvodce. Hledam nějaký zajímavý muzeum, co by ideálně bylo blízko. Zaujme mě muzeum lepry, ale ve finále zjistim, že všechny muzea zavíraj za půl hodiny. Tak to jsem slušně prošvihla. Ale kdo by čekal, že tu všechno zavírá už ve tři? Nakonec místo toho, abych v klidu seděla s čajem v hotelu, tak neustále někam prcham před tim úchylem. Ale kam se hnu, tam jde za mnou. Jdu do kuchyně, jde tam, sedam si na chodbu, za chvíli tam sedí taky, vracim se do společenský místnosti a už ho mam zas před sebou.

 

No tak nic, přichází čas na softshellovej komplet a déšť - nedéšt, pudu ven. Přece tu nebudu jak pako sedět celej den a koukat na pořad o opuštěnejch opičkách a nechat se pronásledovat nějakym slizounem. Venku jako první zamířim ke stánku s čepicema, jednu si koupim, a byť na mě lidi koukaj dost zvláštně, narážim si jí rovnou na hlavu. Pak si ještě chvíli popovídam s prodavačem, který se mě jako první ptá, proč cestuju. No proč? To je otázka na dlouhou filosofickou debatu a ne na deset minut mezi řečí. A nebo neni?

Vyrážim k zadním přístavům, když ale zůstanu trčet v tunelu na cyklistický stezce, tak veškerý pokusy o objevování krás ubrečenýho Bergenu vzdávam a přes vyhlídku u pevnosti si zajdu koupit večeři a svačinu do letadla a srabsky se schovávam do hostelu, kde se snažim aspoň trochu usušit boty (po tom, co z nich vyleju tak dva litry vody z každý – zvláštní, že dovnitř se ta voda sama dostane a ven už se jí nechce) a ohřívam si zakoupenou večeři. Čekala jsem, že celá porce jídla bude v misce a ono je to místo toho zavařené po jednotlivých složkách v pytlíčkách. Na chuť je to nakonec celkem dobrý.

Čekam na odjezd jak jinak než s horkym čajem a smutným pohledem na liják venku.

 

Před sedmou beru batoh, naposledy se loučím s YMCAou a vyrážim na autobus. A protože nemam jedinou fotku sama sebe, že jsem tu byla, tak se to snažim napravit. Aspoň to budu mít s tradičním místním počasím.

Těsně před sedmou se přesunu před nedaleký hotel z kama odjíždí autobus. Za 70NOK a mam ho skoro sama pro sebe. Čekala jsem, že vzhledem k tomu, že jezdí celý den s 15 minutovým intervalem, tak pojede plný a místo toho jsme tam tři. Pár dalších ještě nabereme cestou, ale i tak netušim, jak se jim to může vyplatit.

 

Na letišti najdu WIZZairovskou přrpážku, dostanu samolepku na botoh, že neni větší, než má a jdu hledat gatu. K tý se prochází přes duty free shop, díky čemuž si chvíli připadam dost ztracená, ale naštěstí se najdu. Jsem tu brzo, takže stihnu ukořistit i židli a pak už jen čekam, až se dostaví opožděné letadlo.

Konečně přiletí a lidé se začnou prodírat ven přes náš dav, který by se zase rád nacpal dovnitř.

 

A protože to čekání asi bylo některým lidem dlouhý a duty free blízko, tak je část osazenstva značně pod vlivem alkoholu. Naštěstí mě ze spárů ožralejch pubertálních poláků zachrání zaměstnankyně letiště, která zahlásí, že lidi, co mají řadu 16 a víc, můžou jít venkem. A protoýe WIZZ nemá určený sedačky, tak se toho já a ještě jeden pán chytnem a jdeme zadem. Díky tomu ukořistim místo u levýho křídla a pozoruju, jak se všichni pomalu sunou dovnitř předníma dveřma. Nakonec napadne ještě 4 další, že se nemusí cpát s davem a taky to obejdou. Holt stádnost stále světu vládne. A nebo nechtěli zmoknout. Letadlo neni plný, takže mezi mnou a dalšim cestujcim je prázdná sedačka, takže se nějak zkroutim na ní a na svojí a snažim se trochu prospat.

 

V Katowicích přistaneme s lehkým zpožděním, ale Tigra bych měla v pohodě stihnout, neb mam batoh u sebe. Vycházim na parkoviště a nikde nikdo. Naštěstí mi zavolá řidič, zamává na mě deskama a můžem jet. V autě jsme tři ženský, prohodíme pár slov, než postupně všechny usnem.

 

Na Svinově vystupuju já a ještě jedna slečna a hned nás seřve uklízečka, že tudy rozhodně nikam nejdeme, protože tam právě vytřela. No bomba. Obejdem půlku nádraží k dalším dveřím a jdu se podívat, jestli náhodou nejede něco do Prahy už teď. Nejede,i když vlaky do dalších směrů maj i 5 hodin zpoždění. Takže čekání do 5 do rána, to bude něco. V tom proskleným budníku s lavičkama je pekelná zima, takže zkoušim čekárnu.

 

Zvonim na zvonek, přijde pokladní, a že potřebuje lístek. Říkam jí číslo rezervace. “A tak to teda ne tohle to! Tady je čekárna pouze pro cestující Českých drah!” WTF? Pokladní se otočí na podpatku a zaleze si zas do svojí teplý kukaně. Tak ať, jdu si sednout aspoň na lavičku u pokladny, z tama mě snad vyhodit nemůže. Ale kouká na mě dost nevraživě. Už aby bylo 5 a konečně jsem byla na finální cestě domů.

 

Žlutej vlak přijede nakonec na čas, prospim se v něm a za Pardubicema stevardka zjistí, že sedim ve špatnym tichym kupé. Takže stěhování národů na posledních pár kilometrů. Asi abych tu cestu měla trochu dobrodružnější i na závěr. Do toho na tu stevardku již ve správném vagonu řvou dvě cestující, že schválně dala na záchod ceduli, že je mimo provoz, aby ony chudinky museli na druhou stranu vagonu. Nevim, jestli je to tim, že sou lidi nerudný takhle brzo ráno a nebo byly zrovna skvrny na slunci, ale jsem fakt ráda, že dojíždíme do Prahy a já můžu prchnout do metra.

 

Autor: Klára Kutačová | pondělí 28.10.2013 20:01 | karma článku: 9,71 | přečteno: 521x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6.8.2020 v 14:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 585x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 480x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 1.

Konečně vyrážím na Svatojakubskou cestu. Nebo už jsem na ní možná vyrazila v lednu a jen to vzala oklikou přes Jižní a Severní Ameriku a Jihovýchodní Asii? Těžko říct. Ale dnes odjíždím z Porta sněrem k Santiágu...

2.6.2020 v 18:19 | Karma: 21,86 | Přečteno: 685x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 0. Porto

Po pěti letech plánování a odkládání, protože mi do toho vlezlo něco jiného, se vydávám na Svatojakubskou cestu. Na tom nejhorším dopravním prostředku, jaký jsem si na takovou cestu mohla zvolit - na skládacím kole z Bangkoku.

30.5.2020 v 15:36 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1522x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Yangonu do Porta

Čeká mě poslední den v Myanmaru a následně přesun s dvěma přestupy zpět do Evropy. Moje cesta kolem světa se pomalu, ale jistě chýlí ke konci...

25.5.2020 v 20:26 | Karma: 18,38 | Přečteno: 394x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Yangon (Myanmar)

Poslední místo, které jsem se rozhodla v Myanmaru navštívit je Rangún. Bývalé hlavní město, ze kterého následně budu pokračovat zpět do Evropy...

15.5.2020 v 20:37 | Karma: 15,04 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Bagan (Myanmar)

Včera večer jsem dojela do jednoho z nejznámějších míst Myanmaru - do Baganu, kde se chystám navštívit Buddhistické chrámy, kterých je tu několik tisíc.

14.5.2020 v 19:45 | Karma: 14,13 | Přečteno: 251x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Z Mandalay do Baganu (Myanmar)

Nacházím se v Myanmarském městě Mandalay, kde jsem se z důvodu nemoci zasekla o den víc, než jsem měla v plánu a čeká mě přejezd k tisíci chrámům v Baganu.

12.5.2020 v 19:51 | Karma: 13,78 | Přečteno: 274x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Tam na cestě k Mandalay (Myanmar)

Z Niaungshwe se potřebuji dostat zpět do Kalawu a z něj do města Manadalay, kde chci primárně navštívit most U-Bein - nejdelší teakový most světa.

5.5.2020 v 19:34 | Karma: 15,22 | Přečteno: 317x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 3. (Myanmar)

Třetí a poslední den výletu k jezeru Inle. Čeká nás půl dne chůze, jízda po jezeře a návštěva několika místních tradičních dílen.

23.4.2020 v 14:11 | Karma: 14,15 | Přečteno: 234x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle den 2. (Myanmar)

Náš pochod k jezeru Inle pokračuje. Včerejších 30 km mi přišlo jako příjemná procházka, ani mě ráno moc nebolí nohy, ale to, co nás čeká dnes, bude výzva.

20.4.2020 v 17:51 | Karma: 14,86 | Přečteno: 233x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - trek k jezeru Inle (Myanmar)

Včera jsem dojela do malého městečka Kalaw v horách Shanského státu, kam většina turistů jezdí právě proto, aby se odsud vydala na dvou, nebo třídenní pěší výlet k jezeru Inle. Mě čeká jeho třídenní varianta...

18.4.2020 v 12:36 | Karma: 17,14 | Přečteno: 327x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 5.

I když většina dnešního dne nebyla na kole, ale v pohodlném VIP autobusu směrem do hor v Shanském státu. Mířím do městečka Kalaw, ze kterého vede třídenní trek směrek k jezeru Inle.

16.4.2020 v 15:22 | Karma: 14,96 | Přečteno: 244x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 4.

Včera jsem dojela do Mawlamyine a dnes se chystám vydat na téměř celodenní projížďku tímto moc pěkným městem, než se vydám na další cesty na sever Barmy.

8.4.2020 v 21:34 | Karma: 14,35 | Přečteno: 313x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 3.

Čeká mě cesta z Hpa An do Mawlamyine. Část cesty už mám projetou na motorce, zbytek je velká neznámá.

21.1.2020 v 14:00 | Karma: 20,16 | Přečteno: 521x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 2.

1. den jsem dojela z hraničního města Myawaddy do malého městečka Kawkareiku a dnes mě čeká přejezd do Hpa An, kde se chci den až dva zdržet.

9.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,56 | Přečteno: 442x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Myanmarem na kole den 1.

Sedím v nočním autobusu z Bangkoku na hranice s Myanmarem, který mám v plánu přejet na kole. Sama nevím, proč mě taková věc vůbec napadla a jestli vůbec půjde realizovat. Ale za pokus to stojí...

7.1.2020 v 14:00 | Karma: 19,84 | Přečteno: 565x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...