Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S fofrklacky ve velkoměstě

jak málo stačí, aby si člověk způsobil úraz a jak moc to dokáže ovlivnit jeho život, byť i jen na malou chvíli.

Mohl to být moc krásný druhý březnový den, nebýt jednoho špatného kroku na tělocviku. Učitel zavelel: „To nic není, to rozchodíš.“ Ale ač jsem se snažila sebevíc to rozcházet, tím víc to bolelo, až s tím už vůbec chodit nešlo, až mě to dohnalo na úrazovku. Spolužáci záchranáři k tomu přistoupili poměrně odpovědně – buď půjdeš sama, nebo tě tam donesem, co si vybereš? Zvolila jsem variantu méně potupnou, místo radiační ochrany sedla na MHDčko v Kladně a už si to šinula přísuny do nemocnice.

Tady jsem si vyseděla frontu, dobelhala se do ordinace, přetlumočila, jak se to stalo. (Což stále zůstává vpodstatě ve formě dohad, protože jediné co vím je, že mi na protiskluzové žíněnce podjela noha a já, abych sebou neřízla o podlahu, se to snažila za každou cenu ustát, až to koleno prostě nevydrželo.) Po nějakém tom kroucení dolní končetinou, jejím ohýbání a mém skučení, nafasuji ortézu a dvě francouzské hole, a že prý můžu do světa. No jo, ale jak se s tim sakra chodí? Metoda pokus a omyl se nachází neustále ve fázi omyl, takže zdatný spolužák přezdívaný Zoro se ujme praktické ukázky a zajistí mi tak, že se dostanu aspoň domů. Moje běžná cestovní rychlost se sníží asi tak na jednu tisícinu a navíc najednou mám o dvě končetiny na zakopávání navíc a k bolavému kolenu se přidávají ještě i ruce. Vidina, že to tak bude celý měsíc mě fakt netěší, zvlášť, když se mi to stalo neomylně v den, kdy jsem chtěla jít vyzkoušet nové plavky, týden před fakultním plesem, na který jsem dodělávala šaty, malovala šátky a hlavně se strašně těšila, 14 dní před tím, než jsem měla jet do Krkonoš na sněžnice... No prostě v ten nejplnější měsíc, jaký jsem si mohla naplánovat.

 

Cesta z metra, která normálně zabere 3 minuty najednou trvá minut 20 a se šesti zastávkama. Začínam si říkat, že budu muset následujcích několik dnů asi vstávat ve 4, abych dorazila do školy včas. Doma zbaběle volím pro vyjetí k bytu výtah a jdu zjišťovat, že náš dokonalý byt není v některých ohledech zrovna bezbariérový. Ještěže máme na pidizáchůdku výklenek, kam se tak akorát dá natáhnout zraněná neohnutelná noha a díky bohu, že to není levá. Úzká předsíň taky není zrovna berlefriendly a o mojí posteli těsně pod stropem ani nemluvím. Hančí se plně zhostí role nejlepší kamarádky a přijde mi večer nakoupit, pomoct uvařit, nastavit kryplklacky na správnou velikost a zjistit, zda na nich opravdu umím chodit a hlavně mě rozptylovat, abych si to tak moc nebrala. Nicméně doma se dá zvládnout ledasco a co nezvládnu já, to zastane dokonalý prototyp chlapa jemuž mám tu čest býti spolubydlící.

 

Každodenní kurz asertivity v praxi, aneb jak si v metru nebo tramvaji říct o místo na sezení, protože na bolavé noze se stát moc nedá a s holí v každé ruce se nedá ani moc držet, bohužel ve chvíli, kdy nastoupíte do MHD se většina populace stane pro jistotu slepou, jen aby nemusela vstávat. Paradoxně mě tak většinou pouští lidé, které bych za běžných okolností pouštěla já. Gentlemani ještě ze staré školy, protože v těch dnešních už se galantnost neučí a rozhodně už není moderní. To se pak lehko stane, že nastoupím do tramvaje a dozvím se – cituji: „Nepouštěj tu pí*u, to má jenom aby si mohla sednout.“ Vložte tento výrok do úst osoby sotva dvanáctileté a představte si, jak byste se v tu chvíli tvářili. Asi stejně jako já, že? Dále pak mají lidé tendence "nenápadně" kopat do nepokrčitelné končetiny a dávat tak najevo, jak moc jim překážíte. Tím se pro mě stalo denní dojíždění MHDčkem takovým malým peklem, zkouškou nervů a sociologickým průzkumem v jednom.

 

Na druhou stranu handicapy sbližují, takže se člověk dal sem tam s někým do řeči. Většinou tedy s osobami poměrně staršími, mladší jsou povětšinou dost nesdílní. Paní co mi sklopila v autobusu sedačkou se se mnou loučila slovy: „Sportem k trvalé invaliditě“ a já této 75 leté Sokolce před operací kyčle musela dát za pravdu.

 

Autobus do Kladna pak byl zážitkem sám o sobě. Řidič, co se rozjížděl ve chvíli, kdy já ještě vlála mezi dveřmi a nevěděla, co držet dřív, zda peněženku, hole, sebe a nebo se mám rovnou zřítit do uličky. Paní, která nade mnou stála a s úsměvem mi tvrdila, že si na to místo k okénku sednout nechce, aby mě hned po rozjetí autobusu seřvala, že jí snad pustím sednou. V Praze mě zas trmvaják přivřel do dveří, že jsem moc pomalu vystupovala.

 

I zcela běžná věc jako je nákup dostala další rozměr. Kam totiž dát košík, když máte v každé ruce jedno odstrkovadlo? A jak si vzít velký batoh, abych všechno donesla domů? Občas se našel někdo, kdo vypomohl (náhodně potkaný Matěj), jindy zas někdo, kdo mě obcházel s milými slovy na rtech („Uhni krávo.“) a nebo mě rovnou srazil nákupním vozíkem.

Posezení s kamarády se též stává poměrně hůře realizovatelná, pokud se má dít jinde, než u nás doma. Táborový sraz v hospodě, kde jsou toalety malé a k tomu značně opotřebované byl poměrně za trest, zatímco plánovačka na Uzbekistán už na tom byla podstatně lépe. Téměř bezbariérová restaurace s perfektním sociálním zařízením. Holt na příště mám další kritérium výběru navštěvovaných zařízení.

Další nevýhodou (nebo možná výhodou) je, že si vás lidé poměrně rychle zapamatují. Takže si celkem všimnou, když nedojdete na přednášku, ale řidič autobusu vás zdraví už z dálky a zastavuje u chodníku, aby se vám dobře nastupovalo a vystupovalo a ještě vám vypráví, jak si při skákání padákem způsobil komplikovanou frakturu.

 

Musím říct, že tenhle měsíc mi vzal hodně iluzí o lidech a na druhou stranu mi ukázal, jak skvělé mám přátele, ochotné se vším pomoct, jak po fyzické, tak i psychické stránce. A i díky nim můžu sepsat další díl "S fofrklacky na venkově". A vzhledem k tomu, že tenhle článek sepisuji z nemocničního pokoje, bude následovat ještě jeden "S Fofrklacky po doktorech", ale to až potom z domova...

 

 

Autor: Klára Kutačová | pondělí 2.4.2012 22:14 | karma článku: 15,78 | přečteno: 1211x
  • Další články autora

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 5.

Camping Mougas - Saians cca 35 km. Stále pokračuji v cestě podél oceánu do Santiaga a jako obvykle si trochu pobloudím a část cesty si dokonce zopakuji.

6.8.2020 v 14:00 | Karma: 17,80 | Přečteno: 585x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 4.

Caminha - Camping Mougas cca 32 km. Překračuji hranice do 20. a posledního státu mojí cesty - Španělska. Camino dnes vede jednou z nejkrásnějších částí při pobřeží Atlantského oceánu.

29.7.2020 v 21:42 | Karma: 19,75 | Přečteno: 496x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 3.

Viana do Castelo - Caminha. Oficiálně by to měla být cesta na 28 km. Díky bloudění to ale bylo zřejmě o dost víc...

28.7.2020 v 17:30 | Karma: 16,00 | Přečteno: 450x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Cesta kolem světa - Camino de Santiago na kole (Portugalskou pobřežní cestou) den 2.

Esposende Marinhas - Viana do Costelo (cca 25 km). Včera jsem se rozhodla, že nebudu trhat kilometrické rekordy a pojedu každý den do 30 km. Času mám dost a chci si cestu víc užít.

19.7.2020 v 11:58 | Karma: 19,92 | Přečteno: 480x | Diskuse| Cestování

Klára Kutačová

Když se vládní představitelé vysmívají vlastním nařízením...

... a všem lidem, kteří je stále dodržují, ať už z vlastního přesvědčení, anebo čistě z obavy z možných sankcí.

20.6.2020 v 12:59 | Karma: 27,04 | Přečteno: 982x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 283
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1083x
Jsem občas trochu cynik a často naivní snílek...

Snila jsem o cestě kolem světa, se kterou jsem začala pomalu a pozvolně před devíti lety, kdy jsem se vydala poprvé sama do Íránu, kam jsem se ráda ještě dvakrát vrátila. Od té doby jsem se snažila (většinou sama) každý rok vycestovat do bližších i vzdálenějších míst, nasávat jejich atmosféru a co nejvíc fotit.

Moje prozatím největší, nejdelší a nejvzdálenější cesta se uskutečnila od 8. ledna do 17. srpna 2017 kdy jsem se nejprve přidala do devítičlenné posádky na  cestu Aviou Jižní Amerikou https://www.facebook.com/aviou.cz/ a následně již sama pokračovala do USA, Kanady, Jihovýchodní Asie a Západní Evropy. Během 222 dní jsem navštívila území 20 států a vystřídala rozličné dopravní prostředky včetně skládacího kola, které jsem koupila v Bangkoku, projela na něm kousek Barmy a nakonec ho letadlem dopravila do Portugalska a (ne)dojela s ním do Santiaga de Compostela. Tím jsem obletěla a objela zemi kolem do kola, viděla nespočet nádherných míst, zažila mnoho neskutečných věcí a hlavně jsem potkala spoustu úžasných lidí.

A o tom všem bych vám ráda vyprávěla s pomocí svého blogu...